De pseudo-wetenschap homeopathie kan perfect behandeld worden in een klas in bvb. bij 15-18 jarigen. Het verhaal dat hierboven verteld wordt kan in grote lijnen gevolgd worden in de les. Niets van wat hierboven beschreven wordt is te ingewikkeld, of te complex om te worden begrepen door de leerlingen. Bovendien spreekt het thema alternatieve geneeskunde de leerlingen vaak aan, omdat het iets is waar ze zeker al mee in contact gekomen zijn via familie of vrienden. Ook het “natuurlijke” aspect dat alternatieve geneeskunde probeert te promoten spreekt vaak aan. In een les worden best ook andere vormen van alternatieve geneeskunde zoals bvb. acupunctuur en kruidengeneeskunde (kort) besproken. Het is noodzakelijk om het verschil tussen de verschillende vormen van alternatieve geneeskunde te begrijpen, want vaak worden ze in door elkaar gehaald.
Het is nuttig om te starten met een stand van zaken van de “medische wetenschap” 2 eeuwen geleden, en hoe dit een ideale voedingsbodem vormde voor het ontstaan van de homeopathie. Geschiedenis herhaalt zichzelf, ook in de wetenschappen. Door het ontstaan van de homeopathie te kaderen, kunnen foutieve ideeën en dubieuze ontdekkingen beter herkend worden. De historische studie van de relatie tussen een nieuwe stroming of ontdekking en maatschappij kan heel wat leren omtrent hedendaagse knelpunten.
[Lees verder...]